Watson cel mai avansat robot capabil să imite gândirea umană şi să răspundă corect la întrebări complicate

Un robot capabil să imite gândirea umană şi să răspundă corect la întrebări complicate sau cu jocuri de cuvinte nu mai face parte din domeniul science fiction. Ultimul proiect al celor de la IBM poartă numele de Watson şi este un computer super-avansat care poate concura în cadrul emisiunilor de cultură generală, în cazul de faţă show-ul "Jeopardy!", din Statele Unite, scrie The New York Times.

În ultimii trei ani, oamenii de ştiinţă de la IBM au dezvoltat ceea ce se aşteaptă a fi cel mai avansat robot care răspunde la întrebări, capabil să înţeleagă o întrebare pusă în vorbirea umană de zi cu zi- "limbajul natural", cum îl numesc cercetătorii- şi să răspundă precis, factual. Cu alte cuvinte, trebuie să facă mai mult decât ce fac motoarele de căutare, adică
doar să îndrume spre un loc unde se găseşte răspunsul: trebuie să nominalizeze singur răspunsul corect.
Oamenii de ştiinţă au considerat mult timp acest tip de inteligenţă artificială ceva de neatins. Firmele de software şi oamenii de ştiinţă au produs sisteme de răspuns la întrebări timp de ani buni, dar acestea au fost limitate la întrebări simple. Nimeni nu s-a gândit vreodată ca robotul să participe la emisiunea Jeopardy!, pentru că experţii au presupus că până şi pentru inteligenţa artificială de ultima oră jocul ar fi prea greu: indiciile sunt prea încurcate şi aluzive, iar aria subiectelor este prea întinsă.
Cu Watson, IBM susţine că a rezolvat această problemă şi vrea să dovedească acest lucru la TV. Producătorii showului au fost de acord ca Watson să concureze împotriva celor mai buni jucători de până acum. Pentru a testa capacităţile robotului împotriva oamenilor, IBM a ţinut meciuri live încă de iarna trecută. Au închiriat o cameră de conferinţe şi au recreat decorul showului, apoi au angajat o gazdă pentru concurs: Todd Alan Crain, prezentator la Onion News Network.
Tehnic vorbind, Watson nu era în cameră, ci un etaj mai sus, conectat la servere care lucrau la o viteză de mii de ori mai mare decât un calculator normal. Pe parcursul existenţei sale de trei ani, Watson a stocat conţinutul a zeci de milioane de documente, care acum puteau fi accesate pentru a răspunde la întrebări despre aproape orice. Watson nu este conectat la Internet. La fel ca şi competitorii Jeopardy!, ştie doar ce are în memorie. În timpul meciurilor de departajare, robotul a primit întrebările în formă electronică în acelaşi moment în care au fost vizibile şi pentru jucătorii umani. Pentru a răspunde, Watson a vorbit printr-un sistem de sintetizare a vocii, amplasat pe platoul showului. Robotul a răspuns corect la întrebarea pusă în timpul showului şi a câştigat concursul. "Watson este noul nostru campion", a spus Crain.
Concurenţii Jeopardy!, speriaţi de Watson
Acesta a fost doar începutul. În restul zilei, Watson a avut de trecut probe grele, câştigând patru din cele şase jocuri. S-a dovedit a fi remacabil în jocul de trivia, răspunzând atât la întrebări din cultură, tehnologie, ştiinţă, dar şi la întrebări cu jocuri de cuvinte.
La sfârşitul zilei, cei şapte adversari au fost impresionaţi şi chiar uşor enervaţi de Watson. S-au făcut câteva referiri la Skynet, sistemul computerizat din filmele "Terminator", care ajunge să fie conştient de sine şi decide că umanitatea ar trebui distrusă. "Eu şi soţul meu am vorbit despre rolul meu în situaţia asta", a spus Samantha Boardman, una dintre concurente. "M-am întrebat dacă în felul acesta îl voi ajuta să devină conştient de sine". Computerul a învins-o de trei ori. "Joacă pentru a câştiga. El chiar ia totul foarte în serios", a spus Boardman.
Trăim într-o eră în care maşinile sunt din ce în ce mai inteligente. În ultimii ani, inginerii au atins zone care odată păreau apanajul exclusiv al oamenilor, cum ar fi recunoaşterea vocii sau motoarele de căutare. Dar IBM a încercat dintotdeauna să depăşească limitele umanităţii. În 1997, supercomputerul companiei, Deep Blue, l-a bătut pe maestrul la şah Garry Kasparov, acţiune care a generat o publicitate enormă pentru IBM. Totuşi, nu au realizat un produs care să intre pe piaţă, pentru ca ar fi generat un profit foarte mic. La jumătatea anilor 2000, compania căuta un alt proiect, care să producă un efect similar, dar, de data aceasta, voiau "o mare provocare", care ar răspunde unei nevoi globale.
Când un angajat IBM a sugerat inventarea un robot care să răspundă la Jeopardy! ,a fost imediat luat peste picior. În cazul Deep Blue, robotul putea juca perfect şah, pentru că este un sport perfect logic, cu reguli simple, reductibil la matematică, însă regulile limbajului sunt mult mai încurcate.
Roboţii similari inventaţi până în acel moment erau capabili să răspundă la întrebări formulate foarte simplu, iar soluţiile oferite erau în proporţie de cel mult 70% corecte. De aceea, întrebările de la Jeopardy! păreau ceva de neatins. În plus
, răspunsul trebuia dat în câteva secunde, iar astfel de maşini aveau nevoie de câteva minute să găsească un răspuns.
"Reacţia a fost una la care mă aşteptam: Uită de asta, e prea greu, în nici un caz nu o poţi face", a spus David Ferrucci, senior manager la IBM, care conduce proiectul Watson.
Ferrucci nu a fost nicioadata un mare fan al showului, dar s-a ambiţionat să revolutioneze sistemele robotizate de răspunsuri şi să atingă limita SF.
"Computerele din Star Trek răspundeau la întrebări. Înţelegeau ce întrebi şi dădeau exact răspunsul de care aveai nevoie. Când o să ajungă un computer real în acest punct? Aceasta este întrebarea mea", a spus Ferrucci.
Continuare pe sursa: infoportal

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu