Circulaţia interzisă iarna, fără cauciucuri speciale şi lanţuri in noul cod rutier


Noile prevederi au fost introduse în proiectul legislativ de către parlamentarii din Comisia de Industrii şi Servicii din Camera Deputaţilor

În timp ce Ministerul Transporturilor lucrează la normele care îi vor obliga pe şoferii maşinilor de mare tonaj să circule pe timpul iernii doar dacă au cauciucuri de iarnă, noul Cod Rutier a fost completat de parlamentari cu obligarea tuturor conducătorilor auto de a-şi pregăti maşinile de iarnă.
"Noul Cod Rutier prevede deja obligarea tuturor şoferilor de a-şi echipa maşinile, indiferent de categorie, cu cauciucuri de iarnă", a declarat pentru gândul comisarul şef Lucian Diniţă, şeful Direcţiei de Poliţie Rutieră din IGP. "Va fi interzisă circulaţia pe drumurile publice cu maşini neechipate corespunzător pentru sezonul rece. Sunt avute în vedere cauciucurile de iarnă, dar şi lanţurile sau materialele antiderapante. Măsura este foarte bună, pentru că vor fi evitate foarte multe accidente rutiere provocate de lipsa echipării adecvate dar şi blocajele de drumuri create de astfel de evenimente. Noile prevederi au fost introduse în proiectul legislativ de către parlamentarii din Comisia de Industrii şi Servicii din Camera Deputaţilor". 
Iarna trecută, peste 1.800 de accidente au avut loc pe şoselele din ţară. În urma acestora, peste 500 de persoane au murit şi alte 1.700 au fost grav rănite. Poliţiştii spun că o treime dintre aceste evenimente rutiere au avut loc pe fondul vitezei neadaptate la condiţiile de drum, ceea ce de multe ori a însemnat şi lipsa dotării corespunzătoare a maşinilor implicate în accidente.
Potrivit iniţiativei Ministerului Transporturilor, şoferii maşinilor mari vor fi puşi să plătească taxe usturătoare pentru tractarea de urgenţă şi penalităţi pentru timpul în care i-au blocat şi pe alţii. Proiectul este pe masa ministrului Transporturilor Anca Boagiu şi ar urma să intre în vigoare de la 1 noiembrie.
Într-o primă fază, proiectul se referă doar la transportatorii de marfă şi de persoane, dar ar putea fi extins şi la autoturismele personale. Echiparea completă a unui camion mare cu anvelope de iarnă se apropie de 30.000 de lei.
"Transportatorii de marfă şi de persoane vor fi obligaţi să aibă anvelope de iarnă. În caz contrar, vor plăti tractarea şi amenda în cazul în care vor rămâne înzăpeziţi", a declarat Andrei Cristian - director siguranţă rutieră CNADNR.
Potrivit specialiştilor, anvelopele de vară nu fac faţă în sezonul rece. Diferenţele nu sunt doar cele legate de aderenţă, ci mai ales de consistenţa materialului. Cauciucul din anvelopele de vară, spre exemplu, se contractă puternic la frig, pe când cel special pentru sezonul rece rămâne suficient de moale pentru a nu derapa, mai ales pe carosabilul rece.
Poliţia spune că scade numărul accidentelor
Numărul accidentelor a început să scadă în România, pentru prima dată în ultimii ani. Potrivit adjunctului şefului Departamentului Ordine şi Siguranţă Publică din MAI, Nicolae Căbulea, numărul accidentelor rutiere a ajuns în acest an la nivelul din 2006, iar numărul persoanelor decedate a coborât la cota celor din 1998.
Acesta a arătat că, în primele nouă luni din 2010, numărul accidentelor a scăzut cu 11,44%, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2009. Pe de altă parte, a scăzut cu 16,49% numărul persoanelor decedate şi cu 8,1% a celor rănite grav.
Căbulea a explicat scăderile prin eforturile autorităţilor române pentru reducerea riscului rutier, fiind adoptate strategii şi programe, care au condus la scăderea, pentru prima dată în ultimii patru ani, atât a numărului accidentelor, cât şi al persoanelor decedate şi al răniţilor grav.
Anvelopele de iarnă, condiţie pentru un Casco mai ieftin
Unele dintre companiile de asigurări iau în considerare introducerea, între clauzele poliţei Casco, obligativitatea dotării automobilelor cu anvelope de iarnă. Astfel, şoferii care au automobilul echipat corespunzător ar putea beneficia chiar şi de reduceri la asigurarea auto facultativă. Bogdan Andriescu, preşedintele Uniunii Naţionale a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări (UNSICAR), a declarat recent pentru gândul că, la iarnă, dacă proprietarul îşi dotează maşina cu cauciucuri corespunzătoare, firma de asigurări ar putea decide să îi acorde acestuia un preţ mai mic la asigurarea Casco. În Germania, de exemplu, proprietarii de maşini riscă să nu primească despăgubiri pe baza poliţei Casco dacă se demonstrează că accidentul în care au fost implicaţi a fost cauzat de neechiparea corespunzătoare a automobilului.

Un comentariu:

  1. Anonim12:07:00

    Siguranta crescuta? Posibil! O masina pe zapada, polei...nu se mai comporta ca o masina. Bani mai multi, cresterea nivelului de vanzari in acesto domeniu? Da!

    RăspundețiȘtergere