Mersul pe jos reduce riscul de pier­de­r­e a memoriei

Foto: Katarina Stoltz / ReutersA merge pe jos, săptămânal cel puţin 10 kilometri, reduce riscul de pier­de­r­e a memoriei la persoanele vârst­ni­ce fără tulburări cognitive, potri­vit unui studiu publicat recent în revista Neurology. Rezultate încura­ja­toare au fost stabilite chiar şi în ca­zul vârstnicilor care aveau deja tulbu­rări de memorie şi de asimilare de in­formaţii. Aceste rezultate benefice asupra activităţii creierului au fost vizualizate prin tehnicile de imagistică cerebrală.
Doctorul Kirk Erickson şi colegii lui de la Universitatea Pittsburg au monitorizat, aproximativ 20 de ani, 426 de persoane vârstnice, dintre care 299 (la finalul  studiului, vârsta lor medie era de 78 de ani) într-o stare bună de sănătate şi 127, care prezentau un început de demenţă sau de maladia Alzheimer (vârsta medie: 81 de ani).
Iniţial, tuturor participanţilor la studiu li s-a făcut RMN cerebral pentru a li se evalua zonele afectate de
lipsa memoriei, atenţiei, învăţării (cortexul prefrontal şi temporal). De asemenea, săptămânal subiecţii raportau numărul de metri sau kilometri parcurşi cu piciorul. După primul deceniu de la debutul studiului, subiecţii au fost supuşi unui alt RMN în vederea unei noi evaluări cerebrale. Doctorul Cyrus Raji, co-autor la acest studiu, spune că
„atunci când volumul creierului sca­de, aceasta semnifică că mor celulele cerebrale”. Dacă, totuşi, volumul cre­ie­rului este constant, este semn că să­nă­tatea acestuia nu este afectată. Un test „mini mental” a mai fost efectuat după cinci ani de la cel de-al doi­lea RMN, cu scopul de a localiza apa­ri­ţia unui eventual declin cognitiv. Ast­fel, cercetătorii au putut să stabi­lească o legătură directă între mersul pe jos şi tulburările cognitive, ipoteză ve­ri­ficată de rezultatele investigaţiilor ima­gis­tice şi  ale testelor.
La vârstnicii cu o stare de să­nă­tate bună, mersul pe jos a cel puţin 10 ki­lometri săptămânal permite conservarea volumului materiei cenuşii. Mai mult, mersul pe jos re­du­ce la jumătate riscul apariţiei de­clinului cognitiv. În cazul su­biec­ţi­lor care au mers aproape 40 de kilometri săptămânal, în mod paradoxal, cer­cetătorii n-au stabilit beneficii suplimentare.
La subiecţii care, la începutul studiului, prezenau deja tulburări cognitive, cercetătorii au observat că mersul pe jos a peste 8 kilometri săptămânal ajută la menţinerea volumului creierului şi la încetinirea declinului funcţiilor majore.
În concluzie, mersul pe jos, ca activitate efectuată periodic, protejează într-un mod deloc neglijabil, pe durată lungă, creierul persoanelor în vârstă. O explicaţia constă în faptul că această activitate fizică asi­gură o mai bună vascularizare a creierului şi, implicit, oxigenarea şi alimentarea cu nutrienţi, prevenindu-se astfel degradarea structurilor cerebrale, în special a celor răspunzătoare de memorie, atenţie şi învăţare. Boala Alzheimer, una dintre cele mai cum­plite, nu are, la ora actuală, un tratament considerat eficient. Cu certitudine, mersul pe jos nu este un tratament propriu-zis în boala Alzheimer, dar această activitate fizică poate îmbunătăţi rezistenţa creierului pentru a-şi conserva capacitatea de me­morare, spune doctorul Raji.
Sursa: infoportal.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu