Thailanda -
Galeata
Multi asociaza conceptul de "Galeata thailandeza" cu vreo bizara si
frivola practica a turistilor excentrici care viziteaza tara
asiatica in cautare de senzatii tari. In realitate, conceptul face
referire la o traditie destul de colorata de consumare a alcoolului
in Thailanda, prin amestecarea mai multor bauturi intr-o galetusa.
"Galeata" este un ritual stravechi aparut in spiritul prieteniei
dintre oameni diferiti. Astazi, propriu-zis, intr-o galetusa se
amesteca peste 250 ml de whisky mekong, 150 ml de energizant, cola
si foarte multa gheata. Apoi, mai multi consumatori isi infig
paiele in amestecul bahic rezultat si degusta. Produsul nu este
tipic caminului familial, thailandezii consumand mai ales in
cluburi si baruri.
Suedia -
Snapsvisor
Ritualul denumit "snapsvisor" este foarte viu in Suedia. Acesta
presupune asezonarea toasturilor in cadrul unui
eveniment sau al
unei adunari cu muzica traditionala de pahar, cantata chiar de
meseni. Exista peste 2.000 de cantece traditionale suedeze de
bautura, multe dintre ele transmise numai pe cale orala, din
generatie in generatie. In asemenea cantece este invocata mai ales
bunastarea iar, pentru a sublinia gloria snaps-ului, "cantaretul"
trebuie sa ia contact cu el cat mai mult.
Germania -
Oktoberfest
Acest festival de 16 zile tinut anual, traditional in Munchen, la
sfarsitul lunii septembrie si la inceputul lunii octombrie este,
probabil, cel mai cunoscut festival modern al carui laimotiv este
consumul de alcool. Si este vorba despre un ritual ale carui
origini le gasim cu peste 200 de ani in trecut, evenimentul avand,
originar, rolul de a comemora uniunea Regelui Ludovic I cu Printesa
Theresa. De atunci, festivalul a crescut in importanta si amploare,
participantii sai moderni adunandu-se in numar urias, de sute de
mii si chiar milioane de oameni. Desi scopul initial al ritualului
s-a pierdut cu totul, cativa traditionalisti germani isi mai
amintesc inca si celebreaza Oktoberfest-ul pentru ceea era initial
menit.
Rusia - Zeama de
castraveti
Rusul obisnuit consuma cel putin o sticla de vodka pe saptamana.
Vodka este, in Rusia, emblema si comoara nationala. Bauturile
alcoolice amestecate sunt considerate slabe, injositoare si chiar
insultatoare, atunci cand sunt oferite ca atentie, in cazul unei
vizite sau la o petrecere de rusi. In Rusia exista multe ritualuri
asociate consumului de vodka; intre acestea se numara obiceiul
prizarii firimiturilor de paine de secara, inaintea ingerarii unui
gat de bautura spirtoasa, precum si conceptia ca, odata desfacuta,
o sticla de vodka trebuie terminata. Totusi, unul dintre cele mai
interesante ritualuri rusesti asociate consumului de vodka
presupune ingerarea concomitenta de zeama de castraveti, pentru a
preveni starea de mahmureala ulterioara desfatarii cu alcool.
Republica Ceha -
Absinth
Absinth-ul este o bautura traditionala foarte apreciata in
Republica Ceha. Ritualic, el nu se consuma ca atare, ci in urma
unui proces care variaza, atat in functie de regiune geografica,
cat si de pricepere sau gust. Totusi, in majoritatea retetelor o
lingurita speciala, perforata, se aseaza deasupra unui pahar, iar
absinthul se toarna in recipient peste un cub de zahar pozitionat
in lingurita. Apoi, zaharul se flambeaza si se asteapta
caramelizarea lui; in unele situatii se asteapta chiar lichefierea
si scurgerea zaharului in paharul umplut o treime sau pe jumatate
cu absinth, dupa care se amesteca. In final, se adauga apa rece,
pana sus sau dupa preferinte, se amesteca iar si se consuma. Multe
mituri si legente urbane sunt asociate cu aceasa bautura,
majoritatea perpetuate de tineri teribilisti si gresit informati.
In istorie, absinth-ul a fost consumat regulat de artisti faimosi,
ale caror opere au adancit misterul de care este invaluita "Zana
Verde", asa cum mai este cunoscuta aceasta bautura.
Franta - Vinul ca
liant
Ritualic, francezii consuma vin la masa. Si intre mese. Si cand
fumeaza. Si in timp ce socializeaza. Dar, spre deosebire de
omologii lor americani, telul urmarit nu este acela de a consuma
cantitati cat mai mari cu putinta, ci de a obtine un melanj
agreabil prin contopirea bauturii cu o companie sau cu o
activitate. De asemenea, in Franta vinul este un simbol al
statutului. Calitatea, pretul si varietatea vinului pe care il bea
o persoana dau dimensiunea caracterului si a pozitiei sociale a
acesteia.
China -
Gan-Bei
In traduce "pahar uscat", Gan-Bei implica toastul cu toti cei
prezenti la o masa, precum si consumarea baturii din pahar de catre
toti cei care iau parte la gest, in semn de respect fata de grupul
care le tine companie. Toastul in sine reprezinta stima pe care o
persoana o poarta grupului in care se afla, refuzul de a bea fiind
interpretat ca o lipsa de respect la adresa gazdei si a intregului
grup. Dupa ciocnirea paharelor toata lumea trebuie sa isi termine
continutul bahic si sa intoarca recipientele cu gura in jos pentru
a demonstra ca nu a mai ramas nimic in ele. Ispravirea dintr-o
singura inghititura a bauturii simbolizeaza indrazneala si tarie de
caracter.
Italia -
Strugurata
"Cand esti in Roma, fa ce fac romanii". Si bea grappa (un fel de
strugurata)! Grappa este alegerea italienilor ca bautura alcoolica
digestiva succesiva cinei. Obtinuta din tescovina (pielita
strugurilor si resturile ramase in urma procesului de fabricare a
vinului), aceasta bautura dulce este apreciata atat de italieni,
cat si de straini deopotriva. Popularitatea sa a sporit atat de
mult incat a devenit recent o marca protejata de Uniunea
Europeana.
Irlanda - Cultura
pub
In Irlanda cultura pub nu este ceea ce irlandezii fac ocazional, ci
un mod de viata in sine. Multe pub-uri irlandeze sunt, de fapt,
sufragerii in care se intampla sa existe baruri si o buna selectie
de bauturi spirtoase. Majoritatea irlandezilor au localul lor
favorit in care sa se imbete, beneficiind, in general, de muzica
live gratuita si de bere la discretie. In plus, ori de cate ori un
eveniment sportiv are loc si implica in vreun fel Irlanda,
pub-urile se umplu pana la refuz cu localnici care isi ovationeaza
nestingheriti echipa printre vapori bahici.
Australia - Dusca de la
sase
Dusca de la ora sase si-a capatat numele dupa obiceiul inchiderii
la ora sase dupa-amiaza a barurilor de hoteluri, practica frecventa
de-a lungul secolului XX. Aceasta ora diurna de "pus lacatul" a
fost stablita in incercarea stimularii unui caracter public moral
si pentru a-i indemna pe barbatil sa ajunga mai devreme acasa la
sotiile lor. Rezultatul obtinut a fost insa acela ca barbatii se
concentrau ca pe parcursul unei singure ore, intre 17 si 18, sa bea
cat de mult alcool reuseau, pentru a se imbata bine in timpul scurt
avut la dispozitie. Abia pe la finele anilor '60 ora de inchidere a
barurilor a fost impinsa ceva mai tarziu, in Australia.
SUA - Vacanta de
primavara
Prolifica "vacanta de primavara" consta in migrarea multor elevi de
liceu si studenti, pe parcursul intregii saptamani din luna martie
in care nu fac scoala, catre destinatii din Mexic si Florida, cu
scopul de a se distra si a consuma foarte mult alcool. In mod
specific, Cabo San Lucas, Cancun si Daytona Beach au devenit marci
inregistrate pentru zeci de mii de tineri care se dezbraca de
inhibitii si responsabilitati in aceste locuri unde nu sunt
supravegheati de parinti sau profesori. Inainte ca chiolhanurile sa
devina laitmotivul vacantelor de primavara, evadarea din regiunile
mai reci ale nordului era principalul motiv de a migra spre
sud.
Finlanda -
Caldura
In Finlanda, consumul de alcool nu este o activitate exclusiv
hedonista, ci si o necesitate. In timpul lungilor luni de iarna,
vremea deprimanta si absenta activitatilor de amuzament sunt un
motiv intemeiat pentru ca cetatenii acestei tari sa bea cantitati
inimaginabile de alcool, astfel incat sa combata plictiseala si
gerul. Sau, folosind cuvintele unui localnic, "... nu prea e nimic
altceva de facut, decat sa stai intr-un bar comod si sa bei pahar
dupa pahar, atunci cand afara vantul arctic iti ingheata oasele si,
pe durata mai multor luni de zile, abia intrezaresti lumina
zilei"
Japonia - Consumul
comunal
In Japonia, traditia impune ca, intr-un grup de meseni, nimeni sa
nu isi toarne singur bautura in pahar. Daca cineva face acest
lucru, se poate considera oaia neagra a adunarii pe intreaga ei
durata. Motivul din spatele acestui ritual este promovarea unui
simt al comunitatii si parteneriatului in cadrul intalnirii.
Ritualul este acela ca fiecare participant sa serveasca toate
celelalte persoane pana la sfarsitul evenimentului. Numarul de
participanti nu are importanta.
Grecia -
Ouzo
Ouzo este o bautura alcoolica servita in mod obisnuit ca aperitiv
(pentru a stimula apetitul inaintea unei mese), dar si ca digestiv
(bauta dupa masa pentru a stimula digestia), atat dupa programul de
lucru, cat si la petreceri si evenimente. Ouzo este servit, mai
ales, la ocaziile speciale si la "ouzerii" (locuri traditionale de
adunare a oamenilor, raspandite in toate localitatile din Grecia).
Aceasta bautura a devenit licoarea bahica ritualica a grecilor la
nunti, aniversari, botezuri si chiar inmormantari.
Anglia - Bautul in
sesiuni
Consumul de alcool in sesiuni din Anglia se concentreaza pe
aspectul comunitar al bautului, mai degraba decat pe cantitatea
consumata. Prin sesiunile bahice, telul este acela de a bea o
varietate de bauturi alcoolice cu alcoolemie scazuta, astfel incat
sa poata fi consumate pe toata durata noptii fara a determina
efectele unei supra-intoxicari. Asemenea sesiuni au loc, tipic, la
adunari familiale, in pub-uri si cu ocazia diferitelor evenimente
sociale relaxate.
Norvegia -
Russ
Ceremonia tipica de absolvire a liceului din Norvegia nu implica
adunari familiare sau petreceri nocturne gazduite de institutia de
invatamant. Evenimentul se rezuma la consum masiv de alcool de
catre absolventi imbracati in combinezoane specifice, vreme de 17
zile consecutive. Abia dupa finalul ceremoniei "Russ", tinerii au
dreptul sa se numeasca "stundeti" si sa isi indeparteze vesmitele
purtate neintrerupt si nespalate vreme de peste 2 saptamani.
Ritualul isi are originile in anii 1700, atunci cand datina cerea
ca studentii sa poarte coarne pe cap in perioada cuprinsa intre
momentul sustinerii examenelor de admitere la o universitate si
momentul aflarii rezultatelor.
Spania -
Patxaran
Patxaranul este un lichior din porumbe originar din Tara Bascilor,
regiune situata in nordul Spaniei. Se consuma, in general, la
sfarsitul unei mese, sustine digestia si o sanatate puternica.
Spaniolii au inceput sa produca (si sa bea) Patxaran inca din anii
1820, reusind, de atunci, sa obtina aprecierea intregii lumi pentru
dulceata acestei bauturi. S-au luat masuri pentru a asigura
dainuirea productiei de Patxaran in Navarre, acolo unde aceasta isi
are originile.
Argentina -
Aguardiente
Cunoscuta si sub denumirea de "Cana" sau "apa incandescenta",
alocata in general bauturilor latine alcoolice cu 29 pana la 60 de
grade tarie, in Argentina, aceasta bautura, similara cognacului,
reprezinta una dintre cele mai populare si traditionaliste licori
ale tarii. Pana pe 21 iunie in fiecare an, argentinienii amesteca
Aguardiente cu virnant, care se presupune ca ar ajuta la intarirea
sanatatii, prevenind imbolnavirea. Dupa data de 21 iunie, bautura
se consuma simpla, pana la sfarsitul anului.
Brazilia -
Cachaca
A treia cea mai populara bautura alcoolica din lume, Cachaca a
"zburat sub radar", dincolo de granitele Braziliei, in mai toata
lumea. Mai putin de 1% din productia de Cachaca este, insa,
exportata. Totusi, in interiorul Braziliei este unul dintre cele
mai frenetic adorate tipuri de lichioruri disponibile. Cine poate
intra in posesia unei astfel de sticle, sa se astepte la un gust
asemanator cu cel de rom, dar mai intens si mai complex.
Traditional, aceata bautura se consuma la evenimente, la petreceri
si in baruri.
Canada - Seara de
hochei
Canadienii iau foarte in serios hochei-ul, asa cum fac si cu berea.
Si, de ficare data cand acest lucru este posibil, le iau pe ambele
in serios simultan. Hochei-ul este cel mai popular sport canadian
si adesea jocurile de hochei sunt asociate cu betiile crunte. Fie
ca se afla la un bar, la un meci sau acasa, canadieni considera
impreunarea consumului de alcool cu sportul pe gheata o adevarate
necesitate si o voluptate.
Sursa: descopera.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu