Statuia Libertatii a fost oferita Statelor Unite de catre Franta, la sfarsitul secolului al XIX-lea, fiind plasata pe raul Hudson, in portul orasului New York. Statuia este un simbol de bun venit pentru toata lumea: americani care se intorc in tara, vizitatori si imigranti. Sculptorul care a faurit statuia este Frederic Auguste Bartholdi si Gustave Eiffel (cel care a realizat Turnul Eiffel) a creat armatura Statuii Libertatii.Piatra din care este construit soclul provine dintr-un mic sat din Franta, probabil din Ruoms sau din Pouillenay. A fost aleasa pentru faptul ca este putin coroziva la actiunea apei sarate. Statuia Libertatii este realizata din fier si cupru, are inaltimea de 46,50 metri(93m cu soclu), iar cei care vor sa descopere privelistea trebuie sa urce 354 de trepte pana la coroana sau 192 pana la varful piedestalului. Nu mai putin de 31 tone de cupru au fost folosite pentru statuie, 125 de tone de otel, iar fundatia din beton are peste 27.000 de tone. Coroana are 25 de ferestre, care simbolizeaza 25 de pietre pretioase de pe Pamant, in timp ce cele sapte raze reprezinta sapte mari si cele 7 continente. In interiorul ei se afla o scara cu 354 de trepte pe care se poate urca, insa, dupa atentatele de la 11 septembrie 2001, vizitarea ei la interior este interzisa.Statuia reprezinta zeita libertatii care sta cu un picior pe lantul rupt al scalviei. Ea tine în mâna stânga o tabla cu inscriptia "JULY IV MDCCLXXVI" (4 iulie 1776) data declararii independentei S.U.A.In mâna dreapta zeita are o faclie cu flacara aurita. Piedestalul avea sa fie construit de partea americana, in timp ce Franta avea sa realizeze statuia, sa o
transporte si sa o monteze pe pamant american. Din pacate pentru sustinatorii proiectului, ambele parti s-au confruntat din start cu lipsa acuta de fonduri. In Statele Unite organizatorii au pus la cale expozitii de arta, spectacole de teatru, licitatii si intreceri sportive, pentru a strange banii necesari. De cealalta parte a oceanului Atlantic, in Franta, Bartholdi avea nevoie de asistenta unui inginer, care sa aiba experienta in realizarea unor ansambluri monumentale, mai ales unul din otel si cupru, la dimensiuni atat de impozante. Alegerea - fireasca - avea sa fie chiar Alexandre Gustave Eiffel, creatorul celebrului Turn Eiffel singurul inginer francez care se putea inhama la un asemenea proiect. Eiffel avea sa realizeze atat pilonul central cat si scheletul din otel al statuii, folosind o tehnica ce a starnit destule controverse.Dar in timp ce in Franta totul parea sa mearga din ce in ce mai bine, partea americana nu gasea fondurile necesare pentru masivul postament. Abia dupa ce renumitul Joseph Pulitzer a pornit o campanie de presa in paginile jurnalului sau, "The World", publicul si mai ales marii industriasi au inteles importanta ideii, iar donatiile si sponsorizarile au inceput sa curga. Postamentul a fost gata in aprilie 1886, tocmai la timp. Statuia era deja gata din vara lui 1884, asteptand transportul si montarea. Adus in New York Harbor in iunie 1885, la bordul masivei fregate franceze Isere, monumentul a fost demontat in 350 de piese, ambalat in 214 lazi, singurul mod de a-l transporta in siguranta. Pret de patru luni echipe de muncitori si arhitecti au lucrat la montarea Statuii Libertatii pe postamentul din beton care o astepta. S-a lucrat intr-un ritm alert, iar pe 28 octombrie 1886 avea loc prezentarea oficiala a monumentului, in prezenta oficialilor vremii si a mii de curiosi. Se intarziase cu un deceniu, dar era un impresionant dar pentru centenar. Statuia Libertatii, una dintre cele mai cunoscute monumente din intreaga lume, culoarea statuii prin oxidarea cuprului a devenit verde, este de mai bine de un secol un simbol al Statelor Unite ale Americii.
Nicolaie Dediu - bejeus
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu