In 1889, la implinirea unui secol de la revolutia franceza, s-a organizat la Paris o mare Expozitie Universala, reunind participanti din intreaga lume. Aici au fost prezentate adevarate minuni ale tehnicii din diferite domenii. Au fost ridicate numeroase constructii deosebite: un elefant gigant, un palat indian... Insa marea atractie a fost un turn foarte inalt, construit in intregime din metal, numit Turnul Eiffel, dupa numele celui care l-a proiectat.Ridicat in mijlocul unui parc intins, denumit Champ de Mars (Campul lui Marte), fost teren de manevre militare, acest turn gigantic era de un modernism uluitor pentru acea epoca. Desigur, nu au lipsit voci care sa-l critice sau sa-l conteste. Mari personalitati din lumea literelor si artelor, precum Alexandre Dumas - fiul, Gounod, Maupassant si multi altii, au semnat o petitie colectiva fata de aceasta “oroare”, in care se putea citi: “Protestam impotriva inaltarii in plin centrul capitalei noastre a inutilului si monstruosului Turn Eiffel.Insa, Gustave Eiffel (1832 - 1923), creatorul sau, nu era un necunoscut. El era un inginer cu o viziune foarte moderna, preocupat de ideea introducerii metalului in constructii - idee noua si indrazneata pentru secolul al XIX-lea. Gustave Eiffel mai construise un important pod de cale ferata la Bordeaux, doua viaducte, o gara in Budapesta precum si cupola observatorului din Nisa. Tot el este si cel care a construit (in 1886) structura metalica a vestitei Statui a Libertatii din New York, structura construita la Paris si transportata apoi in Statele Unite. Turnul care ii poarta numele a constituit apogeul carierei sale.Constructia turnului a inceput la 22 ianuarie 1887 si s-a terminat la 31 martie 1889, cand drapelul tricolor al Frantei a fluturat pentru prima data in varf. Un timp record pentru mijloacele tehnice ale acelei vremi! Gustave Eiffel a fost asistat de inginerii Maurice Koechlin, Emile Nouguier si arhitectul Stephen Sauvestre. In vederea ridicarii turnului a fost amenajat un vast santier, unde au lucrat peste 300 de muncitori. A fost inaltat cu ajutorul unor schele de lemn si a unor macarale cu aburi. Constructia a costat nu mai putin de 6 milioane si jumatate de franci. Dar se pare ca a
meritat! La inaugurare a fost piesa de atractie a Expozitiei, punctul de interes al acesteia. Oamenii erau curiosi sa-l viziteze, mai ales ca se puteau urca la o inaltime mare , de unde privelistea este incantatoare. (Din varf se vede, atunci cand este senin, pe o distanta de 80 de km, pana la Versailles!). Biletul de intrare in turnul Eiffel era destul de scump la inaugurare: 5 franci.Baza constructiei este un patrat cu latura de 125 de metri, iar cele patru picioare ale turnului sunt indreptate catre cele patru puncte cardinale. Picioarele se sprijina fiecare pe cate un bloc masiv de beton, cu o suprafata de 26 de metri patrati si cu o adancime in pamant de 15 m. Astfel, turnul are o mare stabilitate, chiar daca, din cauza faptului ca este construit din metal, atunci cand vantul bate cu putere varful turnului poate oscila o jumatate de metru! Constructia cantareste 10.000 de tone si initial avea o inaltime de 300 de metri. S-a mai inaltat insa cu 20 de metri, odata cu instalarea unor antene de televiziune in varf, in anul 1956. Toate elementele au fost fabricate in fabrica din Levallois-Perret la periferia Parisului, unde isi avea sediul compania lui Eiffel. Fiecare din cele 18000 de piese folosite la constructia turnului a fost conceputa si executata cu o precizie milimetrica, fiind apoi asamblate in bucati de aproximativ 5 metri lungime.Intre 150 si 300 de muncitori, sub indrumarea unei echipe de veterani in constructia de viaducte, erau responsabili pentru asamblarea acestui gigantic puzzle metalic. Intr-o faza preliminara constructiei piesele au fost imbinate cu bolturi, urmand ca ulterior sa fie inlocuite cu nituri turnate. Acestea se contractau in timp ce se raceau, tinand piesele foarte strans. O echipa de patru muncitori era necesara pentru fixarea unui nit: unul asigura incalzirea acestuia, altul il fixa, al treilea dadea forma capului, iar al patrulea il batea cu barosul. Numai o treime din cele 2.500.000 de nituri folosite au fost montate pe santier. Turnul Eiffel a ramas cea mai inalta structura construita de om pana la finalizarea cladirii Chrysler din New York, in anul 1930. Desi pare incredibil, Turnul Eiffel a fost cat pe ce sa fie demolat atunci cand contractul de inchiriere al terenului pe care a fost construit, incheiat pentru Expozitia Internationala pe termen de 20 de ani, a expirat in 1909, insa a fost salvat datorita faptului ca indeplinea rolul de antena pentru transmisii radio. Turnul a ramas in mare parte neschimbat pana in prezent si este una dintre principale atractii turistice din lume.La 20 noiembrie 2007, o bucata din Turnul Eiffel a fost scoasa la licitatie, la hotel Drouot, din Paris. Fragmentul provine dintr-o scara proiectata de insusi Gustave Eiffel, parintele celebrului monument, si data in folosinta pe 31 martie 1889 pentru a inalta drapelul francez, intr-o perioada in care inca nu functionau ascensoarele. Scara lega etajele doi si trei ale turnului si a fost taiata in anii.80 in 24 de bucati. Douazeci dintre acestea au fost vandute la licitatie in 1983, trei au fost oferite pentru expunere muzeelor franceze, iar ultima a fost scoasa la licitatie, cum aminteam, in luna noiembrie 2007. Bucata de fier masoara 4,5 metri si cantareste 700 de kilograme, iar organizatorii licitatiei o evaluasera la 20.000 de euro. Intr-un final, pretul obtinut de faimosul obiect a fost de 180 de mii de euro.Turnul Eiffel, este una dintre principalele destinatii turistice, cu mai mult de 5,5 milioane de vizitatori anual. Turnul si-a primit cel de-al 200.000.000 invitat pe 28 noiembrie 2002. Turnul Eiffel a fost selectat pentru finala.....cele 7 minuni ale lumii moderne.
Nicolaie Dediu - bejeus
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu